> La iniciativa va sorgir del Grup de Treball de Salut Comunitària arran de la pandèmia per la Covid-19, al detectar usuaris que tenien problemes de connectivitat.
> Els farmacèutics sol·liciten online cita prèvia o renovació de receptes a usuaris que no ho poden fer per si mateixos.
> El projecte s’ha ampliat amb una comunicació directa entre farmacèutic i metge per a temes urgents, canvis de medicació o per resoldre dubtes de pacients.
Les farmàcies de Valls i l’Àrea Bàsica de Salut Valls Urbà han ampliat les línies de col·laboració i coordinació amb un nou projecte sorgit del Grup de Treball de Salut Comunitària que impulsa el Pla Local d’Inclusió i Cohesió Social i l’ABS. Aquest projecte es va iniciar el passat mes de desembre i està adreçat a tots aquells usuaris que no disposen ni d’ordinador ni telèfon mòbil amb accés a internet per sol·licitar cita prèvia de visita al metge de primària. En aquests casos, com també per a tots aquells pacients que necessiten una renovació de recepta i els hi és difícil trucar a l’ABS o desplaçar-s’hi presencialment, els mateixos farmacèutics efectuen el tràmit.
La iniciativa va ser impulsada des del Grup de Treball de Salut Comunitària arran de la pandèmia per la Covid-19, quan es va detectar que alguns usuaris tenien problemes de connectivitat a internet per sol·licitar cita per al seu metge de capçalera o accedir al conjunt de serveis de salut, en especial gent gran, persones vulnerables o en situació de pobresa energètica. A partir d’aquí, des del Grup de Treball s’obre aquesta nova línia de col·laboració coordinada amb l’ABS i les farmàcies.
Això ha facilitat accedir al seu metge de capçalera i als serveis d’atenció primària a tots aquells pacients que o bé no tenen internet o bé no compten amb ningú que els hi pugui fer per ells, en una iniciativa que té la implicació de les 10 farmàcies de Valls. El projecte s’ha anat ampliant progressivament, per millorar encara més la comunicació directa entre metges i farmacèutics, per exemple, per canvis de medicació o per qualsevol dubte que pugui tenir el pacient. D’aquesta manera, les farmàcies es poden comunicar directament amb l’ABS que traspassa la petició al metge corresponent i es dona resposta al pacient durant les 24 hores següents.
Des de les farmàcies sempre s’informa al pacient que es fa la gestió amb el CAP i que, a partir d’aleshores, o bé el trucarà el seu metge o, si és el cas, podrà venir a la farmàcia l’endemà per accedir al seu pla de medicació amb la targeta sanitària i subministrar-li els medicaments. El projecte ha permès obrir doncs nous canals de comunicació més ràpids entre la xarxa de farmàcies de Valls i l’ABS, en una iniciativa especialment valuosa en l’actual situació de Covid.
A més, s’han engegat altres accions de col·laboració com la duta a terme per Nadal per felicitar les festes, l’edició d’un pòster conjunt per reforçar el bon ús de les mascaretes o la promoció de les Aplicacions mòbils sobre gestió emocional. També s’està informant sobre qui, quan i on s’ha de vacunar la població, actualitzant les dades setmanalment per resoldre qualsevol dubte a la població en general.
Més comunicació i properes iniciatives
Aquesta relació més directa i amb nous canals ha permès detectar i atendre de manera més àgil pacients amb majors dificultats d’accés als serveis de primària i a la vegada facilitar que metge i farmacèutic es puguin comunicar tan per temes específics de medicació com per si sorgeix alguna situació urgent de salut. En aquest sentit, la col·laboració de la xarxa de farmàcies amb els serveis de primària es vol ampliar també a infermeria. Això permetria que quan un usuari es pren la pressió o passa un control de colesterol o de sucre a la farmàcia i surten valors alterats, amb el consentiment del pacient es pugui informar directament a l’equip d’infermeria de l’ABS per atendre’l.
VALLS · 28 D’ABRIL DE 2021