Vallsjove i el Pla Educatiu Entorn oferten tallers de gestió emocional per a persones joves

Vallsjove i el Pla Educatiu Entorn oferten tallers de gestió emocional per a persones joves

>Els tallers, que es duen a terme als instituts de secundària de la ciutat, s’han iniciat aquest curs 2021/2022 amb la voluntat d’oferir eines a les persones joves davant del context de pandèmia.

VallsJove, en col·laboració amb el Pla Educatiu Entorn (PEE), han iniciat aquest curs, un nou projecte a través de diferents tallers oferts als instituts de la ciutat, que pretén ser un punt de suport en l’àmbit de la salut mental i emocional de les persones joves. Diferents estudis publicats recentment sobre la joventut estan posant de manifest que la pandèmia i les diferents fases de confinament estan tenint una gran afectació entre el col·lectiu de joves, especialment en l'àmbit de la salut mental i de l'estat anímic. Per aquest motiu, des del servei municipal de joventut i el Pla Educatiu Entorn de Valls, s’ha iniciat aquesta proposta, conscients, del difícil context que viuen i d'especial dificultat i afectació en la vida social dels i les joves.La joventut, no només pateix els efectes de la pandèmia, que moltes vegades és invisibilitzada, sinó també de l'estigmatització, ja que és un dels col·lectius més assenyalats en el context de confinament.

L’actual escenari de pandèmia i confinament ha tingut una incidència especial entre el col·lectiu de persones adolescents i joves que, tot i tractar-se d’un col·lectiu amb poca mortalitat, ha vist truncats els seus hàbits, en un context d'incertesa i inseguretat que ha derivat en una forta afectació en la salut emocional de les persones joves. Aquesta situació ha comportat sobretot mesures que han tendit a eliminar els espais de relació social, els espais d'oci i lleure, els espais de trobada entre persones joves en general, en un context on les persones afectades (i les defuncions) per la Covid han sigut notables. Igualment, les situacions de vulnerabilitat (econòmica o familiar) s'han accentuat en el context de confinament.

 

Els trastorns emocionals i mentals són una realitat entre la població jove

Dos anys després de l'inici de la pandèmia s'han començat a publicar diferents estudis que posen de manifest l'evidència científica de la forta afectació sobre la salut emocional i mental de les persones joves: quadres d'angoixa i ansietat, trastorns alimentaris, tristesa, irritabilitat, malestar físic, augment dels casos de suïcidi... Estudis que conclouen que són les persones joves un dels col·lectius que presenten un major risc davant de l'actual crisi de salut mental originada arran de la pandèmia. Alguns d'aquests estudis indiquen, per exemple que, el 86% de les famílies del conjunt de l'Estat espanyol han detectat canvis d'actitud i d'estats emocionals en els i les estudiants. L'última enquesta del CIS conclou que 6 de cada 10 persones han tingut símptomes de depressió i ansietat amb motiu de la irrupció del nou virus, i que són les persones joves i les dones les que més han patit aquests afectes. També, organitzacions internacionals com Unicef han alertat de les conseqüències de la pandèmia en la salut mental d'infants i joves. 

Altres dades posen de manifest el fort increment (d'un 50%) de les urgències per trastorns de conducta alimentària (especialment anorèxia i bulímia) entre adolescents, segons va publicar l'Hospital Sant Joan de Déu (Informe FAROS).

 

Tallers per a l’autonomia emocional de les persones joves

Amb la finalitat d’intentar revertir aquesta difícil situació generalitzada entre el col·lectiu de persones joves, VallsJove i el PEE van decidir iniciar una nova línia de treball consistent en la realització de tallers sobre gestió emocional als instituts de Valls. Aquests tenen una durada de dues hores i són realitzats per l'equip Espai emociona'T (una psicòloga i una educadora social formades i especialitzades en aquest àmbit i amb experiència treballant amb el col·lectiu d’adolescents i joves). 

L’objectiu dels tallers és fer aflorar la consciència sobre com estan els i les alumnes com a individus i com a grup. Amb l’objectiu que ells i elles mateixes puguin detectar amb altres companys/es, actituds i comportaments que surtin fora de la normalitat (autolesions, aïllament...), i saber on dirigir-se per demanar ajuda i assessorament. L’objectiu dels tallers és, en definitiva, treballar a l’aula la consciència i la regulació emocional, l’autonomia emocional, les competències socials i habilitats de vida i benestar. 

Fins al moment s’han cobert un total de 28 sessions repartides en els instituts de secundària, però en alguns casos ja han manifestat la voluntat de realitzar-ne de nous. Des de VallsJove i Educació es vol agrair l’acollida i la confiança dels instituts de la ciutat, que han estat molt receptius en tot moment amb la iniciativa.

 

VALLS · 9 DE MARÇ DE 2022