> L’abonament inclou tres espectacles que tindran lloc al Centre Cultural: «El llop: Terra Baixa», «De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda» i «L’Oreneta»
> Les entrades es posaran a la venda el 4 de juliol a les 10 hores i es podran adquirir a les taquilles del Teatre Principal fins al dia 8 de juliol o telemàticament, canal que seguirà obert després d’aquesta data
L’Ajuntament de Valls presenta la nova programació de l’abonament dels Teatres de Valls per a la temporada de tardor 2022. Es tracta de tres espectacles que pujaran a l’escenari del Centre Cultural, concretament les obres que es representaran són: «El llop: Terra Baixa», el clàssic d’Àngel Guimerà en la nova versió del programa El llop de TV3 dirigit per Àngel Llàcer; «De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda», una producció del Teatre Nacional de Catalunya, i «L’oreneta», protagonitzada per Emma Vilarassau i Dafnis Balduz.
L’abonament es podrà adquirir a partir del dilluns 4 de juliol, a les 10 hores. La venda d’entrades es podrà realitzar, per una banda, a les taquilles del Teatre Principal de 12 a 14 hores (dilluns 4 a partir de les 10 hores) i de 18 a 20 hores, fins el divendres dia 8 de juliol. I, per altra banda, també es podran comprar online, les 24 hores del dia, a través de la pàgina www.valls.cat, des del dia 4 de juliol i aquest canal seguirà obert després del divendres 8 de juliol, quan es tancaran les taquilles del Teatre Principal.
“El llop: Terra Baixa”
El cicle dels abonaments dels Teatres de Valls començarà diumenge 2 d’octubre, a les 18 hores al Centre Cultural, amb la representació d’«El llop: Terra Baixa», el clàssic d’Àngel Guimerà en la nova versió del programa El llop de TV3 dirigit per Àngel Llàcer. Guimerà amb aquesta obra planteja magistralment el conflicte constant entre dos mons antagònics i irreconciliables, reflex de les influències realistes i naturalistes de l'època en què Terra Baixafou escrita: el món pacífic que representa la Terra Alta, i la Terra Baixa, llar de personatges mesquins i profundament corromputs.
El clàssic relata la història de la Marta, personatge que viu sotmesa sentimentalment al Sebastià, propietari de l'hotel on treballa. Aquest, amo i senyor d'un extens patrimoni però pèssim gestor de les seves pertinences, està en vies d'arruïnar-se i decideix casar-se amb una filla de bona família per poder pal·liar els seus deutes. Per fer-ho, primer haurà de per fer callar els rumors que el relacionen amb la Marta; per això, decideix fer cridar el Manelic, un pastor de les muntanyes, i fer-lo casar amb ella. D'aquesta trobada fortuïta entre la Marta i el Manelic neix l'amor, i és gràcies a aquesta passió que creix l'empenta de la Marta per alliberar-se de les cadenes opressores del Sebastià.
Aquesta representació teatral va néixer a El Llop, un programa d'entreteniment televisiu que reivindica el teatre amateur del país. Dirigit i conduït per Àngel Llàcer, amb un format a cavall entre el concurs, el reality i la divulgació cultural, posa de relleu la importància de les companyies teatrals amateurs del país i, al mateix temps, la figura d’Àngel Guimerà, de Terra Baixa, i dels actors i actrius que l’han representat al llarg de la història. A El Llop, l’espectador va poder descobrir com es crea una obra teatral des de zero, sent testimoni de totes les fases tècniques i artístiques necessàries fins a l'estrena de l’espectacle. Des dels càstings, les proves finals per seleccionar els actors que formaran el repartiment fins als assajos i l’estrena. Un cop emesos els vuit capítols i havent transformat la companyia d'amateur a professional, Terra Baixa surt de gira per recórrer el territori amb la complicitat de La Perla 29.
Després de rebre més de 1500 candidatures, fer 250 càstings al Teatre Principal de Valls, Cervera, Manresa, Olot i una gran final amb 33 candidats al laboratori del Món Sant Benet, es va crear la companyia de Terra Baixa. Dirigits per Àngel Llàcer, la companyia està formada pels següents actors: Toni Aguilar, Marc Andreu, Pep Carpena, Jordi Ferragut, Àlecs Guixà, Blanca Lasobras, Roser Martínez, Daniel Masalles, Alexandra Olmo, Tuni Salvadó i Alba Segarra.
“De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda”
Dissabte 5 de novembre serà el torn de l’obra «De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda» de La Calòrica. Aquesta producció del Teatre Nacional de Catalunya es podrà veure a les 20 hores al Centre Cultural. Pujaran a l’escenari, sota la direcció d’Israel Solà, Xavi Francès, Aitor Galisteo-Rocher, Esther López, Mònica López, Marc Rius i Júlia Truyol. “De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda” és una auca ecologista, una cursa desesperada entre escales i replans, una comunitat enfrontada al terrible repte d’organitzar-se abans que l’aigua els arribi al coll.
Si no encarem d’una vegada per totes l’emergència climàtica, si no li donem la importància, la visibilitat i la proactivitat que es mereix, la vida a la Terra patirà una terrible transformació durant les properes dècades. Alguna cosa fa pudor de podrit. No podem seguir negant l’evidència. Mentre nosaltres continuem aquí parlant de les nostres cabòries, la taca d’humitat s’estén, les canonades s’embossen, les parets s’esquerden... Reconèixer el problema és - ja ho diuen - el primer pas per solucionar-lo. Però estem realment disposats a fer el segon pas?
“De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda” és una de les funcions més ambicioses que ha creat com a companyia. Temàticament parlant i a nivell d’estil. La Calòrica ha treballat moltes vegades desdoblant personatges però mai no havia portat això a l’extrem de les conseqüències. Mai no havia difuminat la convenció interpretativa al límit de convertir l’escena en una transcripció oral, fent que l’actor creï una partitura que poc té a veure amb l’encarnació del personatge i molt amb la seva representació.
La Calòrica mai havia creuat dues trames tan allunyades i alhora tan profundament connectades per explicar com la globalitat es repeteix d’una manera fractal en allò més local i petit de les nostres existències. Com els petits problemes del nostre dia a dia contenen l’essència dels grans debats polítics i ideològics. Perquè... de què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda? Doncs de tot i de res.
“L’Oreneta”
L’últim espectacle de la temporada de tardor dels abonaments dels Teatres de Valls, serà “L’Oreneta”, de Guillem Clua, amb Emma Vilarassau i Dafnis Balduz. L’obra tindrà lloc dissabte 26 de novembre, a les 20 hores, al Centre Cultural. La protagonista es qüestiona què és el que ens fa humans, el que defineix la nostra humanitat i arriba a la conclusió que la capacitat de sentir el dolor dels altres és el que ens distingeix de les bèsties. Aquest és el sentiment que vertebra l’obra.
La senyora Amèlia, una professora de cant, rep a casa seva un home jove que vol millorar la seva tècnica vocal per cantar al memorial de la seva mare, morta recentment. Ben aviat descobrim que la cançó triada, “L'Oreneta”, té un significat especial per als dos personatges, que aniran desgranant detalls del seu passat, marcat per un atemptat terrorista de signe islamista que va patir la ciutat l'any anterior.
L'espectacle va néixer arran de l’atemptat islamista contra la comunitat LGTBI que hi va haver a la discoteca Pulse d’Orlando el juny del 2016. Hi van morir 50 persones i va ser el més mortífer en territori nord-americà després de les Torres Bessones. L'obra parla de la pèrdua, del perdó i del poder guaridor de l'amor, el tema central de tota l'obra de Guillem Clua.
VALLS · 29 DE JUNY DE 2022