> 1.200 alumnes d’educació primària i secundària participaran en les activitats organitzades conjuntament per les regidories d’Educació i Igualtat
> Durant el curs escolar es realitzaran tallers d’educació afectivo-sexual, de prevenció de bullying i de masculinitats igualitàries
L’Ajuntament de Valls realitzarà aquest curs escolar diferents accions de promoció de la igualtat i de relacions lliures de violències a escoles i instituts. En total, 1.200 alumnes d’educació primària i secundària participaran en tallers d’educació afectivo-sexual, de prevenció de bullying i de masculinitats igualitàries, en unes activitats organitzades conjuntament per les regidories d’Igualtat i Feminismes i d’Educació i Polítiques Lingüístiques.
Els tallers d’educació afectivo-sexual estan adreçats a joves de sisè de primària com espais que es plantegen perquè l’alumnat pugui afrontar els canvis del seu cos amb estima i confiança. Aquests tallers ofereixen l’oportunitat de qüestionar els mandats socials sobre les relacions sexo-afectives, així com de la identitat de gènere i de l’orientació afectivo-sexual, en unes activitats que posen èmfasi en les habilitats per ajudar l’alumnat a establir relacions assertives i promoure l’estima i el respecte tant cap a la pròpia persona com als altres.
Aquests tallers aniran acompanyats, alhora, de xerrades per a les famílies, ja que aquestes són les referents directes de l’alumnat. Aquestes xerrades per a famílies oferiran informació actualitzada sobre el món de la sexualitat, amb la finalitat de nodrir-les d’eines, coneixement i seguretat per escollir lliurement l’educació afectivo-sexual.
L’alumnat de primer d’ESO rebrà tallers de prevenció de bullying, unes activitats que ja fa cursos escolars que es fan i tenen molt bona valoració, tant per part de les persones joves com del professorat. Són tallers vivencials per entrenar habilitats personals i socioemocionals que afavoreixen la gestió i la promoció del benestar, i per concretar pautes d’actuació per prevenir, detectar i actuar davant de situacions d’assetjament.
Per a tercer d’ESO s’han organitzat tallers per promoure les masculinitats igualitàries. Durant els cursos anteriors, havien estat rebent tallers de prevenció de les violències masclistes i en aquestes sessions es va poder observar que el nostre jovent encara té conductes i actituds masclistes, i que els comentaris homòfobs també estan a l’orde del dia. Per aquest motiu, enguany, aquests tallers pretenen desconstruir les masculinitats hegemòniques per identificar els elements violents i masclistes que les sostenen, prendre’n consciència i promoure masculinitats igualitàries.
Amb la intenció que aquests continguts de bon tracte i respecte no es tractin de manera aïllada i puntual en aquests tallers, també s’ha ofert als centres d’educació del nostre municipi (tant de primària com de secundària) una formació per al professorat que els faciliti incorporar aquesta perspectiva en la seva pràctica educativa diària de manera transversal. En aquesta formació el professorat podrà rebre tant formació teòrica sobre promoció de la igualtat i de diversitat de gènere i sexual com recursos pedagògics per aterrar aquests conceptes a l’aula de manera focalitzada i de manera transversal.
Taula de Coeducació
Una altra acció que cal destacar és l’anomenada Taula de Coeducació, espai on participen docents referents de gènere, igualtat o valors dels centres de secundària del municipi així com personal tècnic d’Educació i d’Igualtat de l’Ajuntament de Valls. L’objectiu d’aquest espai és compartir les iniciatives que cada centre d’educació secundària duu a terme en relació a la promoció de la igualtat, la diversitat de gènere i la prevenció de les violències masclistes i fer propostes conjuntes.
El 2 d’octubre es va celebrar la primera trobada d’aquest curs escolar i es va poder constatar que la majoria dels centres de secundària tenen comissions d’igualtat en què hi participen alumnat i professorat i que impulsen diverses accions en les seves comunitats educatives. Algunes d’aquestes accions han tingut per objectiu visibilitzar l’esport femení o a vallenques que han tingut reconeixement social de diferent tipus; compartir lectures o pel·lícules sobre aquesta temàtica, o realitzar xerrades a les aules per explicar el per què de dies commemoratius internacionals com poden ser el 25 N o el 8 M. Gràcies a aquest espai de participació com és la Taula de Coeducació, ja fa anys que Valls compta amb la participació de l’alumnat en els actes de lectura a la plaça del Blat dels manifestos institucionals del 25 N o del 8 M.
Premis Dolors Vives i Rodon
Finalment, una de les altres accions emmarcades tant en l’àmbit de la igualtat com de l’educació secundària són els Premis Dolors Vives i Rodon. A finals d’aquest any 2024 se’n convocarà la X edició i en les bases s’hi estableixen 4 categories de participació: treballs de recerca de batxillerat, treballs finals de cicles de grau mitjà i superior, altres activitats de diferent format de centres educatius i d’entitats. Els Premis Dolors Vives i Rodon es van crear amb la finalitat d’incorporar la perspectiva de gènere en actuacions de formació i recerca o sensibilització. Tant en la categoria A (treballs de recerca de batxillerat) com en la categoria B (treballs finals de cicles formatius), la dotació econòmica del premi és de 300 €. L’objectiu d’aquest premi per a aquestes categories és incentivar treballs basats en estudis sobre dones, gènere i/o haver inclòs la perspectiva de gènere en el treball de recerca o en el treball de final de cicle formatiu.
VALLS · 8 D’OCTUBRE DE 2024